
ŠALDOVA ŠŇŮRA: Den třetí
S dramaturgicky nápaditou nadílkou přišlo Divadlo F. X. Šaldy Liberec třetí den festivalu, kdy uvedlo hned dvě verze klasické tragédie Romeo a Julie. Dopolední čas patřil inscenaci Kateřiny Duškové a Shakespearovu textu, večer nás tvůrci v čele s režisérkou Lindou Hejlovou Keprtovou zavedli do hudebního světa a divákům nabídli Bernsteinův muzikál West Side Story.
Nastudovat jednu z nejčastěji uváděných her Williama Shakespeara Romeo a Julie originálně a zároveň s respektem k jejímu odkazu představuje v dnešní době po mnoha verzích a variacích nesnadný úkol (jen v libereckém divadle jde od roku 1945 již o pátou inscenaci textu). Režisérka a umělecká šéfka činoherního souboru Kateřina Dušková se o osobitý výklad této klasiky pokusila. Její inscenace se soustředí především na motiv generačního střetu mezi dětmi a jejich rodiči, přičemž klade důraz zejména na manželské problémy Kapuletových i Montekových, což považuji za nejvýraznější režijní přínos.
Generační kontrast se promítá i do interpretačního pojetí postav. Zatímco mladí herci představují své figury s energií současných teenagerů, dospělé postavy zůstávají věrné tradičnímu výkladu. Výše zmiňovaná dualita se odráží i v kostýmní koncepci výtvarnice Agnieszky Páté-Oldak pracující s eklektickým vizuálním jazykem. Novátorské využití některých rekvizit ovšem občas budí v hledišti úsměv, například v momentě, kdy si parta rozebírá baterky, jimž říká – věrna Joskova překladu – louče.
Důležitým prvkem inscenace je pro mě kombinace živé hudby a zvukových nahrávek, která přispívá k celkové atmosféře a dramatickému napětí. Z herců zaujme ústřední pár Romea a Julie v podání Daniela Tomana a Evy Goldmannové, výrazná je rovněž Jana Hejret Vojtková jako chůva. Energickou a komediálně přesnou kreací se blýskne hostující Jakub Kabeš v roli sluhy Petra. Silný dojem zanechá i ztvárnění alegorické postavy smrti, zde označené jako Chorus, kterou citlivě vystavěla Sára Lutovská.
Slabinou inscenace je její délka. Text by si zasloužil kvůli zachování adekvátního temporytmu výraznější dramaturgické krácení, zejména v druhé části (například v závěrečné řeči otce Lorence). Přestože Duškové nastudování nepřináší nijak revoluční interpretaci, energičnost inscenace dokáže udržet pozornost a nabídnout svěží divadelní zážitek.
[caption id="attachment_179593" align="alignnone" width="460"] Romeo a Julie, foto: Divadlo F. X. Šaldy[/caption]
V muzikálu West Side Story Leonarda Bernsteina, k němuž napsal libreto Arthur Laurents a texty Stephen Sondheim, uváděném v přebásnění Jiřího Joska se potkaly všechny tři soubory Divadla F. X. Šaldy Liberec. Jde o koncept, který se snaží liberecká scéna čas od času připravit, aby docházelo ke komunikaci napříč soubory, ale také ke vzájemným profesním a názorovým obohacením.
Tentokrát padla volba na světový muzikál, jehož stěžejním tématem je touha po změně životních podmínek (nejen) imigrantů a snaha vymanit se z příslušnictví k určité společenské třídě. V příběhu se setkáváme se skupinou Tryskáčů rekrutujících se převážně z druhé generace polských imigrantů, která bojuje s partou nových přistěhovalců z Portorika zvaných Žraloci o nadvládu několika ulic na Manhattanu. Na tomto konfliktu vyrůstá tragický milostný příběh Marie a Tonyho stojících na opačných stranách znepřátelených skupin.
[caption id="attachment_179592" align="alignnone" width="460"]
West Side Story, foto: Divadlo F. X. Šaldy Liberec[/caption]
Nelehký úkol nastudování muzikálu na sebe vzala Linda Hejlová Keprtová, jíž se podařilo soubory přesvědčivě propojit. Oceňuji, že mohli vedle sebe stát například činoherečka Karolína Baranová v roli Anity, operní pěvkyně Veronika Kaiserová a hostující herec a zpěvák Jan Kříž coby Tony a vůbec nebylo patrné, že se věnují odlišným žánrům. Zásadní zásluhu v tomto směru nese Paolo Gatto, který se postaral o hudební nastudování – ostatně orchestr se s Bernsteinovou hudbou pod jeho vedením očividně sžil. Zaujaly jak pěvecké, tak taneční sborové scény a z účinkujících především zmiňovaný Jan Kříž, jenž se stal tahounem sledované reprízy. Nicméně obsazení bylo nečekaně vyrovnané. Liberecká „Westka“ se zkrátka povedla.
William Shakespeare: Romeo a Julie. Režie: Kateřina Dušková, dramaturgie: Jiří Janků, scéna_ Hynek Dřízhal, kostýmy: Agnieszka Pátá-Oldak, hudba: Darek Král, choreografie: Alena Pešková
Leonard Bernstein: West Side Story. Režie: Linda Hejlová Keprtová, dramaturgie: Tereza Konývka Frýbertová, hudební nastudování: Paolo Gatto, dirigent: Paolo Gatto, Karol Kevický, choreografie: Michal Kováč, scéna: Michal Syrový, kostýmy: Tomáš Kypta