
REPORTÁŽ: Co vlastně zajímá ty mladé?
Už několik let divadlo LETÍ (s vášní pro nové hry) ve spolupráci s agenturou DILIA pořádá Večeři s novou hrou, většinou na ostrově Štvanice. Součástí večera je kromě vymazleného gurmánského menu představení několika her nejmladší tvůrčí generace a udílení studentské Ceny Evalda Schorma za původní hru, dramatizaci či překlad hry (letos už po dvacáté!). Tyto originální večery jsou nahlédnutím do světa nastupující tvůrčí generace, témat, která je zajímají a mnohdy i specifického zacházení s češtinou.
Na Štvanici se tentokrát představili tři autoři, tři intimní jednoaktovky a čtyři herci. Hra-dialog mezi matkou a synem, kteří se připravují na konec světě Výpečky Štěpána Vranešice je tematickým dodatkem k nedávnému imerzivnímu projektu Poslední zhasne. Vtipně a zároveň dojemně se zamýšlí nad tím, co dělat a co si sbalit s sebou, aby nás lidé z budoucnosti v případě nálezu pozůstatků nepomluvili… Hibernace Natálie Bočková zase řeší konec jednoho vztahu, kdy si dívka uvědomí, že dosud nežila a chce „žít tak, aby se nebála umřít“. Autorka zajímavě kombinuje dialog ženy a muže, v němž se slovy šetří, a až filozoficky laděnou existenciální tirádu ženy, která obhajuje své rozhodnutí odejít ze vztahu. Do třetice je tu Děloha, věc veřejná Terezy Agelové, hořká groteska ze soudního procesu, kde se řeší stále klesající křivka porodnosti. Hra má prvky dokudramatu, kombinuje statistiku se sociologickými aspekty a argumenty mladých, proč dnes nemít děti. Nelítostný výčet faktů pak směřuje k bizarnímu obvinění dělohy, která nechce (?) být oplodněna. Soud nad ní ovšem vynášejí dva přemoudřelí muži – soudci… Navíc tu byl uveden úryvek z vítězné hry Ceny Evalda Schorma.
O role se podělili Marcela Holubcová, Samuel Gonda, Jindřiška Hanušová a Tomáš Čapek. Je třeba říci, že pro interprety jsou scénické skici neobvyklou výzvou a zároveň dobrým tréninkem. Herci a herečky se přiznaně pohybují s psanými texty v rukou, což jim ovšem nesmí bránit hrát a vytvářet autenticky miniportréty postav (což má v této konstelaci zvláštní kouzlo). Je to samozřejmě zajímavý zážitek i pro diváky, kteří si takovou interpretaci vychutnávají. Zvláště, když se jim mezi jednotlivými kusy servírují speciality jako špenátový zavinutec, jahodové nadělení a čokoládová zmrzlina… Večeře s novou hrou je příjemným pokračováním někdejšího cyklu Letí 8@8, v němž divadlo představovalo nové hry (škoda, že už není!). Každopádně je sympatické, že tradice představování nových her formou scénických skic – nyní výhradně českých autorů – se udržela a doufejme, že potrvá.
[caption id="attachment_179443" align="alignnone" width="460"] Klára Metge při předávání Ceny Evalda Schorma za překlad hry Ropa. Foto: Antoan Pepelanov[/caption]
Nesmíme ovšem zapomenout na důležitou součást večera, kdy byli vyhlašování vítězové studentské Ceny Evalda Schorma. Nejvyšší ocenění si odnesla Klára Medge za překlad hry Elly Hickson Ropa, která měla nedávno premiéru v divadle DISK. Druhé místo získal dramatik a režisér Tomáš Ráliš za hru Slučitelné díly, ta měla v jeho režii premiéru v Klicperově divadle v Hradci Králové. Třetí místo obsadila hra Hledat Robinsona, na níž se podíleli čtyři autoři Natálie Bočková, Veronika Vítková, Veronika Navrátilová a David Šandera. Navíc DILIA udělila speciální cenu za dramaturgický objev z oblasti amerického expresionistického dramatu a jeho sofistikovaný převod do českého jazyka překladatelce Terezii Šípové za překlad hry Sophie Treadwell Mašinérie.
Další Večeře s novou hrou se chystá na čas předvánoční…