
ZPRÁVY: Divadelní Flora má motto Rovnost
Osmadvacátý ročník multižánrového festivalu Divadelní Flora začíná dnes v Olomouci. Potrvá do 19. května a vyvrcholí reprezentativní přehlídkou slovenského politického divadla. Dnes Flora přivítá Maxim Gorki Theater Berlin. Spisovatel Michel Friedman vzpomíná v poetické autobiografii Cizí na své rodiče – krakovské Židy, kteří přežili holokaust. Inscenaci nastudovala talentovaná režisérka Lena Brasch.
O oficiální zahájení festivalu se zítra postará renomovaný ansámbl Schauspielhaus Bochum. Pod adaptací sugestivní prózy Maxe Portera Žal je to s křídly je podepsaný režisér Christopher Rüping, jehož tvorbu Flora cíleně prezentuje druhým rokem za sebou. Podmanivá inscenace o síle rodiny a loučení s milovaným člověkem se dostala do širšího výběru přehlídky Berliner Theatertreffen a Anně Drexler vynesla cenu Der Faust pro nejlepší německou herečku. Dalším německým příspěvkem bude také Útok psím lejnem v režii Waltera Barta (Theaterhaus Jena). Provokativní satira, zabývající se s notnou dávkou černého humoru a mystifikace nelehkou pozicí regionální kulturní instituce a kladoucí otázky po smyslu umělecké tvorby v dnešní době, se stala největší senzací minulé německojazyčné divadelní sezony.
[caption id="attachment_178703" align="alignnone" width="460"]
Díky Floře v České republice poprvé vystoupí také choreografka Eszter Salamon. Tvůrkyně, jejíž díla byla uvedena na prestižních evropských festivalech je největší zahraniční hvězdou letošní přehlídky. V osobně laděné inscenaci Monument 0.7: M/Others pokračuje v subtilním nazírání lidských vztahů – tělesně-pohybový dialog Salamon s její osmdesátiletou matkou Erzsébet Gyarmati slibuje divákům intimní prožitek. Transgenerační otázky si klade také salcburská taneční company BODHI PROJECT. Dynamická inscenace Chemical Joy, jež vznikla ve spolupráci s řeckou choreografkou Lenio Kakleou, provokativně komentuje fenomén mládí. Zajímavý je i tanečně-hudební duet česko-nigerijské performerky Angely Nwagbo a senegalského perkusisty Siaky Toureho Confluence. Jejich společné hledání civilizační a sociální sounáležitosti vzdává hold africkým kulturám a filozofiím, jež byly pro čerstvý objev naší taneční scény zásadním inspiračním zdrojem.
Flora nabídne i profil činohry Slovenského národného divadla. Vedle rekonstrukce temné historické události Budete mať luft! režiséra Pavola Viechy a „jevištní básně o zemi, z níž se odchází“, Odlivu Lukáše Brutovského, představí první slovenská scéna na Floře také nejlepší slovenskou Inscenaci roku 2024 – brilantní adaptaci esejistické novely Pavla Vilikovského Pes na ceste v režii Dušana D. Pařízka. Bratislavské Divadlo Petra Mankoveckého přivze apelativní site-specific projektm režisérky Alžbety Vrzguly a spoluautorky scénáře Kataríny K. Cvečkové Eden. Útek z raja. Prešovské divadelní uskupení Slzy Janka Borodáča v Olomouci uvede inscenaci Outcast inspirovanou Světem včerejška Stefana Zweiga v režii Júlie Rázusové. Slovenské komorné divadlo se představíinscenací Lukáše Brutovského Hekuba. V naléhavě aktuálním příběhu o démonech války excelují opory martinského souboru Lucia Jašková a Marek Geišberg. Slovenskou linku podtrhne závěrečná performance/instalace IHOPEIWILL. Tvůrčí spojení choreografa Jara Viňarského s fyzicky neobyčejně disponovanou tanečnicí Soňou Ferienčíkovou festivalový program uzavře.
Domácí činohru na festivalu zastoupí trojlístek autorských projektů z předních pražských divadel. Produkce Činohry Národního divadla a platformy ND Young Takže asi tak vznikla ve spolupráci s teenagery z dětských domovů. Pod režijním a dramaturgickým vedením Janka Lesáka a Natálie Strýčkové Preslové podávají mladí (ne)herci nezkreslené, místy sebeironické, ale hlavně autentické svědectví o světě. Dalším kusem z Prahy Passoliniho Teoréma , kterou v Divadle v Dlouhé uvedl režisér Jakub Čermák a Divadlo Na zábradlí se předvede inscenaci Petra Erbese a Borise Jedináka Bůh v Las Vegas.
Domácí Moravské divadlo představí dva nedávno premiérované tituly svého operního repertoáru – Humperdinckova Jeníčka a Mařenku režisérky Elišky Říhové a Janáčkovu Jenůfu odcházející umělecké šéfky zdejší opery Veroniky Kos Loulové, za jejíž inspirativní érou se 28DF ohlédne. V programu nechybí ani novinky Divadla na cucky – BLAHObytí Tomáše Loužného a Návrat do Remeše v režii Adama Svozila.
Po Volnosti Rovnost
Jedenáctidenní program festivalu se snaží mapovat sociální fenomény naší současnosti. „Leitmotiv většiny inscenací prohlubuje étos loňského motta Volnost. Otevíráme mezigenerační a genderové otázky, tematizujeme postavení rozličných menšin, problematiku rovného přístupu k elementárním lidským právům i ambivalenci vztahu Východ–Západ. Prezentujeme výsostně politické divadlo sousední země, v níž je hlas nezávislé kultury politicky umlčován,“ charakterizuje zaměření přehlídky ředitel a hlavní dramaturg Petr Nerušil a dodává: „Je osvěžující, že řadu palčivých problémů, které nynější turbulentní doba přináší, promítl výtvarník Petr Polák do letošního festivalového vizuálu s nadhledem a lehkostí. Naléhavost jejich řešení tím neoslabuje, ale zve k dialogu, jehož předpokladem je tolerance k odlišnému názoru a vzájemný respekt. Věříme, že náš festival je pro tento druh setkávání ideálním místem.“
Více na www.divadelniflora.cz.