NÁZORY: V Kladně stačí, aby herec vystrčil hlavu z opony, a je malér

Poslední zářez kladenské radnice stran divadla přesahuje veškeré myslitelné meze. Primátor Kladna Milan Volf zatrhl dnešní premiéru inscenace Má Mě v Divadle Lampion, která pojednává o rození dětí. Ty, jak již dávno víme, nenosí čáp ani vrána, ale rodí se z matky a na svět vcházejí z její vaginy. Pan primátor inscenaci pochopitelně neviděl, ale pobouřil ho kratičký šot s nočníčkem a herečkou Štefánií Šubovou, která jako miminko deroucí se na svět vystrčí hlavu ze zazipované červené látky. Jazyku inscenace pro batolata primátor zřejmě nerozuměl, a tudíž ji shledal nevhodnou. Duševní rozhled člověka, kterého pobuřuje hravé a půvabné zobrazení toho, jak se rodí děti, je jedna věc, druhá věc je, jak si vůbec může dovolit cenzorské móresy uplatňovat vůči nezávislému uměleckému organismu. To jsou způsoby, které připomínají doby minulé, ale bolševičtí cenzoři – z větší části – do divadel aspoň došli, představení zhlédli a teprve pak je zakázali.

To, co v posledních letech předvádí kladenská radnice vůči Městskému divadlu Kladno, pod něž spadá jediné středočeské divadlo pro děti a mládež Lampion, je neuvěřitelné a tamějším konšelům to pořád prochází. Jejich zásahy do chodu divadla vedou ke stálým sporům, a tak se opakuje model vyměňování odbojného osazenstva divadla za loajální, jenže z loajálního se po určité době zase stanou odbojníci a takhle to jede pořád dokola. Ostatně i při této kauze primátor uvedl, že když nyní chce velká část souboru Lampionu kvůli jeho zásahům odejít, on se vydírat nenechá a je připraven sestavit soubor nový. Představitelé města donekonečna melou svoji mantru, že divadlo platí, a mají tudíž právo zasahovat do jeho uměleckého směřování. To je ale demagogie, peníze, které od nich divadlo dostává, jsou veřejné, primátor a jeho lidé jsou pouze jejich správci a mají se podle toho chovat, to znamená nezasahovat do umělecké tvorby, které nerozumějí. Jejich osobní názory na ni jsou zcela irelevantní, v profesionálním divadle pracují renomovaní tvůrci, kteří mají svou uměleckou odpovědnost, a tak je to i s inscenací Má Mě, pod níž je podepsaná trojice Karel Kratochvíl, Tereza Karpianus a Petra Vlachynská. Veřejné peníze, které město divadlu rozděluje, pocházejí od státu podle rozpočtového určení daní, a i když má město příjmy z vlastních zdrojů, je to zase generování peněz z místních daní a poplatků, tedy shrnuto – podstatná část příjmů města plyne z veřejných zdrojů.

Ve sdíleném příspěvku na platformě bsky.app je zmiňované promo video k inscenaci MáMě: https://bsky.app/profile/tishek78.bsky.social/post/3lilzdrflm22z

Vměšování radnice do uměleckého provozu divadla dospělo tak daleko, že v Kladně už stačí, aby herec vystrčil hlavu z oponu, a už je malér. Každopádně poté co se Lampion nedal, začala radnice mlžit a vymýšlet si pohádky o tom, že rozhořčení diváci nechtějí na plánovaná představení chodit (ta jsou ale vyprodaná). Nakonec vedení města zařadilo zpátečku a teď pro změnu jednatel Městského divadla Kladno Hron, který je nadřízený Lampionu, nutí jeho umělecké vedení a tvůrce, aby inscenaci uvedli, údajně se tak má stát příští úterý. Manýry kladenské radnice vůči divadlu budou zřejmě pořád beztrestné, i když v České republice by si v současné době žádný zřizovatel nic podobného nedovolil a nový zákon o veřejnoprávní instituci v kultuře právě tyto zásahy znemožňuje. Jenže v Kladně se nic takového uplatňovat nedá, město udělalo z divadla společnost s ručením omezeným a nastolilo samoděržaví. Počítám, že nakonec ho budou muset hrát sami radní a primátor je bude režírovat, protože divadlu zřejmě rozumějí nejlépe.  Není vyloučené, že se jim tyto metody vymstí, protože na takové podmínky se každý profesionál vykašle.

Zdroj náhledového obrázku Divadlo Lampion.