VZPOMÍNÁNÍ: Spolutvůrkyně zlatého věku české scénografie
Tou byla Věra Ptáčková. A to celý svůj tvůrčí život z požehnaných celkových devadesáti jedna let. Historička, teoretička a kritička scénografie, od počátku 60. let minulého století, vlastně donedávna. Vždy s mimořádnou znalostí kořenů moderní scénografie, všech reforem, -ismů a všech aktuálních trendů se přímo podílela na dnes až nepochopitelné mezinárodní ofenzívě české divadelního výtvarnictví oněch oprávněně vzývaných sixties, tažené Františkem Tröstrem a Josefem Svobodou, zároveň profesory slavných scénografických škol jak na DAMU, tak i na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Tento z dnešního hlediska vlastně div v roce 1967 pečetilo stanovení Prahy jako domicilu nejprestižnější mezinárodní přehlídky Pražské quadriennale, na němž se od počátku podílela i jej profilovala. Považuji ji i za spolutvůrkyni normalizačního zázraku: tzv. akční scénografie, kterou definovala a svými statěmi prosazovala – společně s praktiky typu Jaroslava Maliny, Otakara Schindlera, Miroslava Meleny ad.
Názorově a zcela bez ohledu na režimní proměny setrvala na pozicích grossmanovsko-fárovské generace. Vždy přímá, řízná a neuhýbavá. V této spojitosti si je nutné připomenout i její vydanou prvotinu, která zároveň byla i vůbec první publikací Václava Havla. Jmenovala se Josef Čapek a vydal ji Divadelní ústav v roce 1963. Začínající dramatik psal o Čapkových divadelních hrách, o „životě a díle“, Věra Ptáčková o jeho scénografii. Leckdo by si na tomto faktu vybudoval kariéru, ona jen mávla rukou…
Mentální a myšlenkové generační souznění pak kulminovalo v nejméně příznivých časech. V roce 1982 nakladatelství Odeon vydalo asi nejzásadnější oborový titul: její
Českou scénografii XX. století, graficky mistrovsky designovanou právě Liborem Fárou. Originálně pojatá a velkolepá syntéza tak byla natolik nežádoucí, že její distribuce byla zahájena až po dvou letech obstrukcí.

Rád si připomínám, že Věra Ptáčková přispívala do určujících divadelních periodik (
Divadlo,
Divadelní noviny, Svět a divadlo, Divadelní revue, Czech Theatre, vč. samizdatu
O divadle) i úzce specializovaných titulů (
Acta scaenographica,
Interscena) a zejména bychom ze zapomínání měli vytáhnout impozantní neperiodickou řadu
Scénografie, pro niž v letech 1963-1990 sestavila celkem 58 svazků (zpočátku ve spolupráci s Vladimírem Jindrou a v závěru s Helenou Albertovou a Janou Pleskačovou). Za normalizace tato řada monotematických antologií k dobově zcela neuvěřitelným tématům (Divadlo a demokracie, op art, pop art, happeningy, Schechnerovo „partyzánské divadlo“, Divadlo pro naše osvobození apod.) při anonymitě překladatelů zároveň dávala odvahou editorky příležitost Vratislavu Effenbergerovi, Zdeňku Urbánkovi, Jindřichu Černému, Karlu Krausovi a dalším zapovězeným personám.
Zájemci o umění pak bezpochyby pracují s akademickými
Dějinami českého výtvarného umění, v jejichž 6 svazcích v letech 1998-2007 nabídla kapitoly k dějinám scénografie – od historismu a tendencí k realismu a naturalismu, přes secesi, symbolismus a modernu, kubismus, expresionismus a meziválečnou avantgardu až po závěr 20. století.
S omluvou za jen dílčí akcenty z její bohaté – a snad dnes lehce dohledatelné – bibliografie může pamětník navíc jen velmi osobně poděkovat za její kuráž i fundovanost jako autorky čtrnáctideníku
Scéna v 80. letech a poté v nakladatelských projektech Pražské scény:
Opera Furore – Opera Mozart, na svazcích II. a III. edičního cyklu
Odkaz Jana Grossmana divadelníkům, na monografii
Jaroslav Malina, na níž se autorsky podíleli ještě Vlasta Gallerová a Jiří Machalický, dále
Jan Schmid – režisér, principál, tvůrce slohu a zejména se zásadním způsobem podílela na pandánu k odeonskému vydání dějin naší scénografie, nazvaném
Český divadelní kostým / Czech Theatre Costume (spolu s Barborou Příhodovou a Simonou Rybákovou). Nakladatelským holdem Věře Ptáčkové pak byl v roce 2008 soubor statí o scénografii
Divadlo na konci světa, zároveň i nepřímá konfrontace věhlasu nedávné minulosti s aktuálním stavem.
Smrtelníkovi i v této nejčernější chvíli zůstávají za uplynulé půlstoletí jen krásné vzpomínky; ano: od roku 1975 v Divadelním ústavu, jemuž ona byla věrná tolik let (1959-1995), právě hned ve společnosti Věry Ptáčkové, oslovované – vlastně ani doteď nevím proč – jako Káťa, a veličin tehdejšího jejího okruhu: Oty Roubínka, Ivana Vyskočila, Vladimíra Vašuta a mnohých dalších. Nemluvě již o jejím manželovi – nekompromisním a tak znalém rozhlasovém dramaturgovi Jaromíru Ptáčkovi!
Oprávněně na ni vzpomínají asi i studenti scénografie a kolegové na DAMU, vč. Katedry alternativního a loutkového divadla, v 90. letech i na JAMU v Brně, kde se také habilitovala, a posléze i z Katedry teorie a dějin dramatických umění na FF UP v Olomouci. V roce 2017 byla v rámci festivalu …příští vlna/next wave… prohlášena za
Živoucí poklad. Vděk a obdiv přetrvávají.