
RECENZE: Jak šly dějiny se soudružkami i dámami
Hana Benešová, jemná a oddaná, ale v zoufalém vzteku schopná praštit tácem, Marta Gottwaldová jako lady Macbeth s rukama od krve, které nejdou umýt, Viera Husáková bojující se strachem z manžela a Olga Havlová volící mezi Janem Kašparem a Václavem Havlem. To jsou čtyři hrdinky hry Tomáše Dianišky Zakleté dámy, kterou autor nastudoval v Činoherním klubu. Tematickým svorníkem této hry je samota a podřízenost prezidentských manželek a je jedno, zda jsou provdané za tyrany a diktátory (Gottwald a Husák) nebo za vzdělané a noblesní intelektuály (Beneš a Havel), musí rezignovat na svá přání, jak žít. Tyto hrdinky mají doslova ústa přelepená páskou a na počátku inscenace pásky symbolicky nalepí na své promítané portréty, aby je pak v závěru strhly ze zdí, oken a dveří.
Dianiška si své hrdinky z dam, které v moderní době obývaly Pražský hrad, vybral šikovně. Usiluje o to, aby přes paradoxy jejich životů složil něco jako groteskní koláž z našich dějin od vzniku Československa až po listopadové události. Občas sice klouže po povrchu, někdy je to zábavné, někdy křečovité, ale nakonec z toho tak nějak vybruslí svým smyslem pro nadsázku a schopností vkomponovat do situací historická fakta či různé odkazy a pootočit situace ke grotesce. Třeba když Husák dostane hysterický záchvat při připomínce Věry Čáslavské, která se obratem zjeví za špionážním sklem, známým vybavením správné vyšetřovací místnosti. Stojí na stupních vítězů a při sovětské hymně se provokativně dívá jinam, a ještě urážlivě zvedne prostředník. [caption id="attachment_177640" align="alignnone" width="539"]
V Dianiškově režii se dějiny odehrávají v jedné ušmudlané místnosti se dveřmi, oknem, špionážním zrcadlem a koženkovou lavicí. Hned v úvodu se dvojice charakteristicky aranžují, třeba v okně mává Olga s Václavem jako z balkonu Melantrichu, lavice se mění v hospodské sezení na tancovačce, kde se Marta seznámí s Klementem, a ve špionážním okně se jako smutná víla zjevuje Hana Benešová (Romana Widenková), recituje své dopisy manželovi do Francie a kolem lavice pochoduje Viera (Markéta Stehlíková), aby svého muže uklidnila připomínkou kriminálu. Od počátku na sebe strhává pozornost dryáčnickým komediálním výkonem Sandra Černodrinská v roli Marty Gottwaldové, v květovaných zástěrových šatech s nakynutým zadkem, břichem a poprsím, které v závěru shodí. Její studie ordinérnosti a hlouposti a zároveň i jisté mazanosti a pragmatičnosti je divácky vděčná a herečka si míru exprese uhlídá. Dianiška opět splétá tragická fakta s humorem a jde na hranu, přízračná je scéna evokující procesy, kdy Marta s Klementem (Vasil Fridrich), který je v posledním stadiu paranoie, nechávají zatknout osobního lékaře a nutí ho, aby sám podepsal svůj rozsudek. Jejich obavy z odposlouchávacích zařízení připomínají Kachyňovo Ucho a Martino blekotání o čísílkách (rozuměj statistika zavřených a popravených), které na ni útočí, a krev na jejich rukou zase odkazují k již zmíněné lady Macbeth. Jindy zas Marta narvaná do kožichu velkomožně rozdává jídlo, které si ale vzápětí nechá zaplatit.
[caption id="attachment_177641" align="alignnone" width="518"]
Tomáš Dianiška nezůstal svému stylu nic dlužný, jeho humor je drastický, groteskní i trochu podbízivý, ale je to opět ta známá hra s aluzemi, narážkami a hudebními citacemi, s dějinami. Divák to může buď odmítnout jako příliš chtěné a povrchní, anebo na jeho hru přistoupí a bude se bavit.
Činoherní klub, Praha – Tomáš Dianiška: Zakleté dámy. Režie Tomáš Dianiška, výprava Lenka Hollá. Premiéra 13. prosince 2024, psáno z reprízy 22. 1.ledna 2025. Foto náhledového obrázku Činoherní klub.