
RECENZE: Nikdo neví dne ani hodiny
Hra Ronalda Schimmelpfenniga 100 songů patří k těm, které nabízejí tvůrcům velkou volnost a inspirují jejich imaginaci. Mladý režisér Štěpán Gajdoš, který ji nastudoval v činohře Národního divadla na Nové scéně, tuto příležitost využil a také našel pro svou výpověď originální a přesvědčivou formu vycházející z překvapivého scénického řešení.
Pro Schimmelpfenniga, jehož díky festivalu německého divadla jako autora známe od jeho prvních dramatických pokusů, je ostatně takové uchopení látky typické. Už jeho Arabská noc, fantaskní balábile postav v jednom věžáku, přinesla křehkou a neuchopitelnou poezii všedního dne, s níž bylo možné zacházet různými způsoby. 100 songů je hra, kterou autor napsal pod dojmem tragické události v Madridu před dvaceti lety, kdy teroristé vyhodili do vzduchu vlaky příměstské dopravy, ovšem její téma je širší než vylíčení tragédie, je to moment náhlého zvratu, apokalypsy, kterou nikdo nečekal a která navždy změní životy. Hra se také bolestně dotýká událostí na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy koncem roku 2023, a i když je inscenace akcentuje minimálně, třeba symbolickým počtem postav, myšlenka na ně je neodbytná.
[caption id="attachment_177472" align="alignnone" width="565"]
Text, jež předvádí život pár minut před osudovým okamžikem, je útržkovitým proudem banálních řečí i úvah, které nikam nevedou ani nic neřeší, ale lze v něm najít i jednoduché děje. Také postavy hry nejsou určené, je to skupina mužů a žen různého věku a možná je tu i dítě, jak zní autorovo doporučení. Jediná figura se jménem je číšnice Sally, která těsně před výbuchem rozbije bílý šálek. Jeho zastavený nebo rozfázovaný pád se stává jakýmsi opakovaným motivem inscenace, neboť stejně jako se porcelán rozbije ve zlomku sekund může se zničit i lidský život. A zastavený čas je tu dalším motivem. Pak jsou tu zvuky a samozřejmě hudební skladby převážně z žánru populární hudby, každé postavě zní v hlavě jiná hudba, každá má svou životní píseň a ty se také postupně skládají v samostatnou hudební mozaiku; vedle klasické angloamerické produkce si tvůrčí tým mohl vybrat i něco domácího, takže například opakovaně zní song Kůň bílý, který u nás zpívala Marie Rottrová.
[caption id="attachment_177473" align="alignnone" width="559"]
Nová scéna, Národní divadlo, Praha – Roland Schimmelpfennig: 100 songů. Režie Štěpán Gajdoš, překlad Jana Slouková, dramaturgie Ilona Smejkalová, scéna Dragan Stojčevski, kostýmy Natálie Rajnišová, hudba Jonatan Pastirčák, hrají Vladislav Beneš, Berenika Anna Mikeschová, Jan Bidlas, Pavlína Štorková, Magdaléna Borová, Johanna Tesařová, Jindřiška Dudziaková, Kateřina Winterová, Šimon Krupa, Michal Sikora, Veronika Lazorčáková, Milan Vedral, David Matásek, Martina Znamenáčková, Melichar Gojda / Jaroslav Šťastný. Psáno z obnovené premiéry 11. ledna 2025.
Na náhledovém obrázku Pavlína Štorková, FOTO Martin Špelda.