STUDENTSKÁ PARTA: Totálně voškubat. Bližního svého jako.

„Protože tady, tady je to ta, svoboda, prostě. Svoboda. Když máš na to. Když seš schopnej, vlastním pánem. Být jako.“

Takto, v inscenaci Jako lvi aneb Sestup a vzestup pana B. skupiny Lachende Bestien režiséra Michala Háby, promlouvá jeden ze tří bezdomovců k panu B. (Kryštof Bartoš) poté, co přijde o všechno. Pan B. – kdysi úspěšný bankéř, nyní člověk na ulici s tuzemákem ve šrajtofli – je mladý ambiciózní self-made man, který věří v sílu trhu a konkurence. Kvůli zranění kolene a následnému dlouhému pobytu v nemocnici však přestane být schopen splácet hypotéku, veškerý jeho majetek skončí v exekuci a on na dlažebních kostkách v Celetný. Nic mu však nebrání v tom své praktiky provozovat i zde nebo pod mostem. 

[caption id="attachment_177240" align="aligncenter" width="561"] Zleva Kryštof Bartoš, Mark Kristian Hochman, Ondřej Jiráček, Jindřich Čížek. FOTO Patrik Borecký[/caption]

Výrazně stylizovaný, zcizovací a hravý text Romana Sikory, plný zpřeházených slov a repetic, jako by se zadržovaným smíchem poukazoval právě na naivní tunelové myšlení mnohých podobných „bankéřů“. Hába, jemuž je anti-kapitalistická kritika systému vlastní, vyznění textu zdůrazňuje svým bravurně nabroušeným humorem bohatým na absurdně groteskní gagy a provokativní interakci s diváky.

Ale číst tuto inscenaci jako pouhý výsměch skomírajícím bezdomovcům by bylo mylné. Pan B. svůj vzestup a pád zažívá dvakrát – jednou v civilizované společnosti, podruhé na jejím okraji. Vykořisťování probíhá i mimo daný systém – u lidí bez domova. U lidí, co nemají nic. Bezútěšná touha po moci a penězích je v nás totiž natolik zakořeněná, že už ani nejde mluvit o chybě systému. Hába se Sikorou tedy nekritizují neoliberální společnost napřímo, nýbrž optikou animálně iracionálního, chcete-li lvího, pudu, který je s touto ideologií tak spřažen.

[caption id="attachment_177241" align="alignnone" width="564"] Zleva Kryštof Bartoš, Mark Kristian Hochman, FOTO Patrik Borecký[/caption]

Pan B. nakonec neuspěje ani na ulici a je opět překonán svými konkurenty. V pekle ho přivítá Václav Havel, který mu s radostí umožní své blízké oškubávat i v posmrtném životě. Celý příběh je tak absolutně bez ponaučení, což na konci představení divákům oznámí i herci. Inscenace Jako lvi sice nenabízí žádné řešení či snad lepší alternativu k současnému celospolečenskému fungování a objektu své kritiky, její zbraní je ale vtip a fakt, že jak s bezdomovci, tak s bankéřskými šmejdy se potkáváme na denním pořádku. Stále máme co zlepšovat.

Lachende BestienDivadlo X10, Praha – Roman Sikora: Jako lvi aneb Sestup a vzestup pana B. Režie Michal Hába, dramaturgie a produkce Veronika Linka, výprava Adriana Černá, hudba Jindřich Čížek, asistence režie Veronika Macková, hrají Kryštof Bartoš, Mark Kristian Hochman, Ondřej Jiráček, Jindřich Čížek. Psáno z reprízy 17. 12. 2024. Foto na náhledovém obrázku Patrik Borecký.